Čína/Hongkong: Poslanci z Hongkongu podpořili žalobu televize New Tang Dynasty na Eutelsat

Evropský provozovatel satelitu Eutelsat (European Telecommunications Satellite Organization) přerušil před Olympijskými hrami 2008 v Pekingu vysílací signál televize New Tang Dynasty (NTDTV) do pevninské Číny. Koncem července 2009 podala NTDTV na Eutelsat žalobu. Soudní jednání tohoto případu se konalo 13. října 2009. Svou podporu NTDTV vyjádřili i někteří prominenti hongkongské správní jednotky.

Pod nátlakem Komunistické strany Číny odpojil Eutelsat v červnu 2008 pod záminkou „technických problémů“ vysílací signál NTDTV do Číny. Během loňského roku vyzývala NTDTV několikrát Eutelsat k tomu, aby začal signál opět vysílat. Po neúspěšném vyjednávání zvolila NTDTV jako poslední východisko řešit tento problém zákonnou cestou. Soudní líčení bylo stanoveno na 13. října 2009.

Pan Albert Ho, člen hongkongské Legislativní rady

Pan Albert Ho, předseda Demokratické strany a člen hongkongské Legislativní rady, se o celý případ velmi zajímá. Řekl: „Díky této žalobě se to dostane na veřejnost a vytvoří se celá škála názorů, což je velmi cenné. Myslím si, že by se mělo této příležitosti využít a vynasnažit se dostat celou tuto věc do diskuze, a tak se může dostat svobodné vyjadřování názorů do popředí.“

Pan Wong Singen-chi, člen hongkongské Legislativní rady, rovněž vyjádřil svou podporu. Řekl: „Já s tím plně souhlasím. Měli bychom věřit v důležitost principu právního státu. Podat u soudu žalobu považuji za rozumné řešení.“

Napomenout Západ, aby byl vůči Komunistické straně Číny ostražitý

Pan Szeto Wah, předseda Aliance Hongkong

Pan Szeto Wah, předseda Aliance Hongkong, poukázal na skutečnost, jak se některé společnosti sklánějí pod politickým a hospodářským tlakem Komunistické strany Číny, což se jasně projevilo i v případu Eutelsatu: „Komunistická strana Číny využívá svůj ekonomický potenciál k tomu, aby přísně kontrolovala mnohé záležitosti a chod dění v jiných zemích. Každé porušení svobody tisku a svobody projevu by mělo být odsouzeno.“

Pan Wong Singen-chi, člen hongkongské Legislativní rady

Pan Wong Singen-chi zdůraznil, že by tento případ měl být odhalen: „Jestliže země, které se nazývají demokratickými nebo právními státy, zapomenou na principy své společnosti z důvodu vybudování hospodářských vztahů s Čínou, musí to být zveřejněno. Jinak by už žádné principy a jednání ohledně ochrany lidských práv a právního státu nemusely existovat.“

Pan Leung Yiu-chung, člen hongkongské Legislativní rady

Pan Leung Yiu-chung, poslanec, řekl, že kromě hledání spravedlnosti za pomoci zákonných prostředků je nejdůležitější uvědomit o tom občany a především také informovat místní lidi o tom, jak se jejich vláda chová. Občané v nevládních organizacích by mohli podpořit spravedlivou stranu a tu nespravedlivou donutit, aby to vzdala.

Mělo by být respektováno svobodné vyjadřování názoru

Pan Tong Ka-wah, člen hongkongské Legislativní rady

Pan Tong Ka-wah, právník a poslanec, zdůraznil, že každá civilizovaná společnost by měla respektovat svobodu tisku a svobodu projevu v masmédiích: „Je jedno, v jakém politickém systému se společnost nachází. Myslím si, že svoboda názoru a tisku je vynikajícím kontrolním nástrojem způsobu jednání vlády a může velkou měrou podpořit stížnosti a nespokojenost občanů.“

Ohlédnutí za událostmi kolem Eutelsatu

V březnu 2005 odmítl Eutelsat prodloužit smlouvu s televizí New Tang Dynasty, přičemž jako hlavní důvod uvedl finanční problémy. Následně se společnost Eutelsat ocitla pod palbou kritiky všech společenských vrstev a neustále popírala fakt, že ukončení smlouvy s NTDTV následovalo na základě nátlaku ze strany čínských komunistických úřadů.

Podle zprávy časopisu Wall Street Journal ze 13. dubna 2005 bylo rozhodnutí Eutelsatu náhlé a předcházelo oznámení o tom, že po ukončení smlouvy s NTDTV získá mnohem více obchodních příležitostí s čínským komunistickým režimem. Zrušení ze strany Eutelsatu směřovalo především k tomu, aby získal přenosová práva pro olympijské hry. Eutelsat věděl, že jeho smlouva s NTDTV vyvolává u čínských komunistů vlny hněvu, takže odpojení vysílacího signálu NTDTV by Peking jistě náležitě ocenil.

16. června 2008 odpojil Eutelsat vysílací signál NTDTV do Číny se záminkou, že došlo k „technickým problémům“ na zpravodajském zařízení družice W5. Reportéři bez hranic (RSF) zveřejnili 10. července 2008 nahrávku telefonního hovoru, která jednoznačně odhalila chování prezidenta Eutelsatu Giuliana Berretta, který se rozhodl k odpojení signálu NTDTV z důvodu uspokojení Pekingu a získání dobrých předpokladů pro obchodování s Čínou. Tak tedy Eutelsat potlačil svobodu tisku a stal se komplicem komunistické krutovlády. Reportéři bez hranic zveřejnili 18. srpna 2008 další zprávu a odhalili skutečnost, že Eutelsat byl technicky schopen obnovit signál a ony technické problémy byly pouhou záminkou k zamaskování skutečného důvodu přerušení signálu.

Německá verze: http://de.clearharmony.net/articles/200910/50713.html


Můžete tisknout a rozšiřovat všechny články publikované na Clearharmony a jejich obsah, ale uvádějte prosím zdroj.